Czy w ciąży można jeść kiszonki?

Czy jedzenie kiszonek w ciąży jest bezpieczne?

Tak, żadne badania nie wykazały negatywnego wpływu kiszonek w diecie na ciążę.

👍🏻 Spożywane w umiarkowanych ilościach, wspomagają trawienie i zwiększają odporność.

👎🏻 Nie jedz kiszonek, jeśli masz nadciśnienie lub problemy z układem pokarmowym. Jedz z umiarem – kiszonki są bogate w sód, którego nadmiar może spowodować kłopoty z ciśnieniem i wpłynąć na rozwój dziecka.

Dlaczego kobiety w ciąży mają ochotę na kiszonki?

Kto nie słyszał o kobietach w ciąży, rzucających się na kiszonego ogórka? Powstały już na ten temat badania naukowe. Co więcej, niektóre sugerują, że może to być częściowo efekt autosugestii.1

Ciąża zmienia też zapotrzebowanie Twojego ciała na mikroskładniki:

  • Jeśli ciągnie Cię do czekolady czy Nutelli, być może potrzebujesz magnezu.
  • Masz ochotę na steka? Prawdopodobnie masz niski poziom żelaza.
  • Ciągnie Cię do chipsów, oliwek czy kiszonek? Bogate w potas i sód kiszonki uzupełniają w Twoimi organizmie elektrolity, których możesz potrzebować.

Dlaczego warto jeść kiszonki w ciąży?

Witaminy i minerały: kiszonki są bogate w kluczowe mikroskładniki takie jak witaminy C, A, K, żelazo, wapń, potas i sód, które wzmacniają Twój układ odpornościowy i mogą zmniejszyć ryzyko chorób.

Wspomagają trawienie: kiszonki zawierają bakterie, które stabilizują florę bakteryjną w Twoim organizmie. Ta z kolei jest kluczowa dla Twojego zdrowia i odporności.

Zaburzenia mikroflory wpływają też negatywnie na samopoczucie psychiczne. Kiszonki mogą więc wpływać pozytywnie nie tylko na stan Twojego ciała, ale też ducha.

Uzupełniają elektrolity: ciąża może wpłynąć na balans elektrolitów w Twoim ciele. Kiszonki zawierają potas i sód, które mogą uzupełnić potrzebne Ci elektrolity.

Kiszonki i pikle a nadmiar sodu i jego wpływ na płód

Nadmiar sodu (hipernatremia) to szczególny problem nie tylko dla kobiet w ciąży, ale również dla osób z nadciśnieniem. Według American Journal of Physiology2, nadmiar sodu może negatywnie wpłynąć na rozwój nerek dziecka i powodować nadciśnienie w późniejszych latach.

Większość kiszonek zawiera bardzo duże ilości sodu. Nawet jeśli nie masz nadciśnienia, podobnie jak z każdym innym elementem diety, jedz kiszonki w rozsądnych ilościach. Szczególnie w okresie ciąży, nadmiar sodu w organizmie może mieć bardzo negatywne konsekwencje które wpłyną na zdrowie Ciebie i dziecka.

Jednym z objawów nadmiarów sodu jest dehydracja – pij regularnie wodę!

Kiszonki i pikle a układ pokarmowy

Większość produktów fermentacji pozytywnie wpływa utrzymanie balansu flory bakteryjnej w organizmie. Podobnie jak z każdym „żywym” produktem, spożywaj je w rozsądnych ilościach i słuchaj swojego organizmu – jeśli mówi „stop”, być może to nie najlepszy moment na kimchi!

W kontekście układu pokarmowego mamy dwie przydatne rady:

  1. Jeśli w ciąży jesteś szczególnie podatna na zapalenie żołądka (gastritis), unikaj w tym czasie kiszonek.
  2. Aby ograniczyć ewentualne negatywne efekty, nie jedz kiszonek na czczo.

Kiszonki a zgaga

Tutaj sprawa już nie jest tak oczywista. Zgaga to kwas solny, cofający się z żołądka do przełyku. Nie jest on jednak związany z jego nadmiarem w żołądku, a niedoborem. W wielu przypadkach, umiarkowane „dokwaszenie” żołądka kiszonkami spowoduje długoterminową ulgę. Jednak pamiętaj, że każdy przypadek jest inny i musisz słuchać reakcji swojego organizmu na dietę.

Zdecydowanym przeciwwskazaniem do spożycia kiszonek są wrzody żołądka – nadżerki w błonie śluzowej mogą powodować silny ból.

Jakie kiszonki najlepiej jeść w ciąży?

Tak: Sklepowe, pasteryzowane „kiszonki” są najbezpieczniejsze, ale mają też najsłabsze działanie probiotyczne.

Nie: Pikle z mango (szczególnie te domowe) mogą zawierać bakterie listeria, szczególnie groźne dla kobiet w ciąży i powyżej 65. roku życia. Nie dotyczy to każdego przetworu z mango i wyniki badań nie potwierdzają jednoznacznie bezpośredniego związku mango z bakteriami3, ale wykryto je w niektórych partiach.

Wszystkie intensywnie przyprawione kiszonki mogą wpływać na zgagę, która jest popularna wśród kobiet w ciąży. W ciąży wybieraj te łagodniejsze, a Twój układ pokarmowy Ci podziękuje.

Źródła – gdzie przeczytać więcej?

[1] Pickles and ice cream! Food cravings in pregnancy https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2014.01076/full

[2] The American Journal of Physiology – Renal Physiology’s August 2011

[3] Growth potential of Listeria monocytogenes in six different RTE fruit products: impact of food matrix, storage temperature and shelf life https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6240924/